TÁMOP múzeumpedagógiai programzárás
A programban a Bókay Árpád Általános Iskola, az Eötvös Loránd Általános Iskola, a Csontváry Kosztka Tivadar Általános és Alternatív Iskola, a Vörösmarty Mihály Ének-zenei Nyelvi Általános Iskola és a XVIII. kerületi Sofi vettek részt. A mintegy 100 foglalkozáson közel 1000 diák ismerkedhetett meg a helytörténettel, a régmúlttal.
A program záró rendezvényére 2011. június 9-én került sor a múzeumpedagógiai foglalkoztató teremben. Dr. Lévai István Zoltán alpolgármester köszöntőjét követően felelevenítettük a foglalkozásokon készült képek segítségével a legkedvesebb pillanatokat, átadtuk a diákcsoportok által készített kiállítási tablók mintáit, Feitl Írisz bemutatta a programokhoz kapcsolódó foglalkoztató füzeteket és feladatlapokat.
A rendezvényen jelen voltak a PIHGY munkatársai mellett a programban résztvevő iskolák és osztályok képviselői, az önkormányzat, más kerületi intézmények, szervezetek és a kerületi sajtó képviselői. A jelen lévők pedig ízelítőt kaphattak a megtartott foglalkozásokból: a vállalkozóbb kedvűek tapogatás útján felismerhették a letakart tárgyakat, eszközöket.
A múzeumi órákon résztvevő diákok által tervezett tablókiállítások először június 24-én, a Karinthy Gimnázium aulájában 18-24 óra között lesznek minden érdeklődő számára nagyméretben megtekinthetőek!
A Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény az iskolák felső tagozatosai számára háromféle, a pedagógiai programokban szereplő tananyagok elsajátítását segítő foglalkozás-sorozatot dolgozott ki gyűjteményeire alapozva és az Élet a régi-új lakótelepeken című kiállításhoz kapcsolódva.
A „Körülöttünk forog a világ” 6 alkalmas múzeumi órákon a kiállítás megtekintése mellett játékos foglalkoztató füzetek, a gyűjtemény fénykép- és dokumentum-másolatai és eredeti tárgyak segítségével ismerkedhettek meg a diákok a gyűjtemény munkájával, a múzeum szerepével, a helytörténeti kutatás és a múlt tárgyainak, mint forrásoknak a fontosságával. Nyomoztunk fotón, térképészkedtünk, sőt még oklevelet is olvastunk egy kis segítséggel. A diákcsoportokkal közösen terveztünk és készítettünk tablókiállítást iskolájuk névadójáról.
A „Körülöttünk forog a világ - Élet a lakótelepeken” című tematikus foglalkozások keretében a részt vevő iskolák diákjai 10-féle programból választhattak.
A „Körülöttünk forog a világ” - Élet a lakótelepeken - Másképp - speciális múzeumi foglalkozások keretében pedig a SOFI tanulóinak két csoportja mind a 10-féle programot kipróbálhatta. Megismerkedhettek a kiállításhoz kapcsolódóan számos kézzelfogható érdekességgel. Megelevenedett a telepek története (pl. saját készítésű makettekkel), a gyermekek és régi játékok világa, az oktatás története és eszközei. Régi ruhadarabokat és ezek használatát, pl. a nyakkendőkötés fortélyait, a szövés-fonás, a mosás-vasalás tárgyi emlékeit, eszközeit is megismerhették, kipróbálhatták. Megszólaltattunk gramofont, szalagos magnót, kalandoztak a szórakozás egyéb formái, tárgyai mellett a konyha világában is: a tartósítástól a fűszertörésen át a habverésig.
A program végrehajtásában a PIHGY gyűjteményi munkatársai mellett szaktanácsadók, munkaközösség-vezetők, illetve az érintett iskolák egyes pedagógusai is közreműködtek, véleményükkel segítették a megvalósulást.
A „Körülöttünk forog a világ” program célja az elsősorban, hogy felhívja a gyerekek figyelmét kulturális örökségünk anyagi és szellemi megóvására, a kulturális identitás erősítése mellett környezettudatos szemléletre és egészséges életmódra való nevelés fontosságát hangsúlyozza a vizuális kultúra, a kreativitás fejlesztésével, egyéni gyökerek, emlékek felidézésével, szórakoztató ismeretszerzéssel. A visszajelzésekből úgy látjuk ez sikerült, a diákok örömmel jöttek hozzánk.
Különösen fontos, hogy a foglalkozások egy másik pályázat, a KMOP-5.1.1/C-2F-2009-003 a Havanna lakótelep integrált szociális rehabilitációja projektben 150 nm-en kialakított új múzeumpedagógiai teremben és Havanna kiállítóhelyen kaptak helyet, így a két pályázat erősítette egymás sikeres megvalósítását.
|